Mesto Viedeň vo svojom Pláne mestského rozvoja do roku 2025 pamätá aj na deti a mladých ľudí. Už na prvých stranách sa môžeme dočítať, že mesto, ktoré je dobré pre život detí, je mestom pre dobrý život všetkých generácií a všetkých obyvateľov. Jedným z opatrení je vytvorenie 400 nových podnetov a príležitostí pre deti vo verejnom priestore, aby sa mohli hrať a hýbať, čím sa naplnia ich prirodzené potreby a prispeje sa k pozitívnemu telesnému, duševnému i sociálnemu vývinu. Prostredníctvom fotografií vám predstavíme niektoré opatrenia, ktoré boli prezentované na konferencii Child in the city zástupkyňou mesta Elisabeth Irschik z oddelenia dizajnu verejných priestorov samosprávy 19 viedenského obvodu.
Vo Viedni definujú verejný priestor ako sociálny priestor, ktorý by mal byť otvorený pre všetkých ľudí v meste a zároveň je to priestor participácie a inklúzie. Vzhľadom k tomu, že podľa štatistických údajov vo Viedni jeden z desiatich obyvateľov má menej ako 10 rokov, rozhodli sa niektoré opatrenia zamerané na rozvoj verejného priestoru cieliť aj na deti a mladých ľudí, aby Viedeň bola aj ich mestom. Jedným z kľúčových uvedomení a záväzkov bolo, že v rozmýšľaní nad verejným priestorom vo vzťahu k deťom a mladým ľuďom chcú ísť nad rámec bežných ihrísk.
Pri uvažovaní o deťoch a mladých ľuďoch v meste čelili nasledovným výzvam: Deti a mladí ľudia majú rovnaké právo pre užívanie verejných priestorov, ako všetci ostatní (dospelí) obyvatelia. Deti a mladí ľudia majú iné vzorce pohybu vo verejnom priestore ako dospelí a taktiež inak využívajú verejný priestor ako taký. Povzbudiť deti a mladých ľudí k tomu, aby sa hrali vo verejnom priestore a aktívneho ho využívali, si vyžaduje viac, ako len dokúpiť a inštalovať nejaký hrací prvok na ihrisku. Niektoré príležitosti pre hru môžu byť efektívne aj na malom priestore, ale ak hovoríme o bezpečnom priestore pre hru, tento si predsa len vyžaduje určité množstvo (bezpečného) priestoru. Tieto zmeny si však okrem investícií budú vyžadovať aj doriešenie právneho stavu, ktorý v mnohých detailoch nie je jasný, napr. zákon o cestnej premávke, zodpovednosť za priestory, ich užívanie a prípadnú spôsobenú škodu atď.
Analýza pôvodnej situácie
Na začiatku bolo potrebné zistiť, ako deti a mladí ľudia využívajú ulice a verejný priestor v meste. Preto sa realizovala situačná analýza. Tu je niekoľko ilustrácií toho, čo deti a mladí ľudia na uliciach a na verejných priestranstvách Viedne zvyčajne robia.
…behajú, bicyklujú sa, jazdia na kolobežkách, skateboardoch… venujú sa fyzickej aktivite a využívajú aktívne spôsoby prepravy:
…balansujú, skáču… venujú sa fyzickej aktivite, ktorá pomáha rozvíjať ich koordináciu a hrubú motoriku:
…točia sa, visia, hojdajú sa… venujú sa fyzickej aktivite, ktorá pomáha rozvíjať ich priestorovú orientáciu, koordináciu a hrubú motoriku:
…chytajú, zbierajú, skúmajú… sú v interakcii s okolitým svetom, ktorý objavujú, zažívajú kontakt so živou a neživou prírodou i človekom vytvoreným prostredím, rozvíjajú si jemnú motoriku:
…hľadajú nové výzvy, experimentujú, prekračujú a zdolávajú bariéry…
Stratégia – vytvorenie pracovnej skupiny
Na úrovni mesta bola vytvorená pracovná skupina s názvom „Hranie sa v meste“. Slúži ako komunikačná platforma pre predstaviteľov jednotlivých oddelení a služieb mestského úradu, napr. mestského plánovania, práce s mládežou, starostlivosti o cestnú infraštruktúru, parky a životné prostredie atď., ktorých činnosť je spojená so zabezpečením nových herných príležitostí pre deti a mladých ľudí v meste. Skupina slúži na sieťovanie jednotlivých predstaviteľov, výmenu skúseností, prepájanie ich činnosti, plánovanie konkrétnych opatrení a spolupráce. Jej členovia sú zároveň ambasádormi, ktorí sa snažia v práci svojho oddelenia pozerať na to, ako môžu záväzok zlepšenia hrovej infraštruktúry pre deti a mladých ľudí lepšie naplniť vo svojej činnosti a zároveň sú ambasádormi voči svojim spolupracovníkom, ktorých sa snažia získať, nadchnúť a pritiahnuť pre naplnenie tohto poslania.
Základnou otázkou členov pracovnej skupiny je: „Čo vieme o súčasných a budúcich užívateľoch ulíc a verejných priestranstiev?“ Jedným z prístupov a zároveň aj prínosov pracovnej skupiny je podpora participácie a realizácia sociálnej analýzy prostredia pre hlavné re-developerské projekty. V rámci svojej práce si uvedomili, že väčšina bežných a zvyčajných participačných mechanizmov zlyháva v tom, aby reflektovala potreby a požiadavky detí a mladých ľudí a zapájala ich do procesu. Preto museli tieto prístupy adaptovať tak, aby boli zaujímavé a zrozumiteľné pre deti a mladých ľudí a zároveň v spolupráci s rozličnými inštitúciami pracovať na tom, aby cielene zapájali deti a mladých ľudí a vytvorili im príležitosti vyjadriť sa. Následne analyzovali záujmy jednotlivých skupín obyvateľov zapojených do sociálnej analýzy prostredia.
Multifunkčný mestský nábytok
Multifunkčný mestský nábytok (mobiliár) povzbudzuje jeho užívateľov k tomu, aby okrem sedenia po ňom liezli, šplhali sa, skákali. Zároveň ho môže využívať viacero detí a mladých ľudí v rovnakom čase na rozličné účely.
Preliezky a herné prvky
Umiestnenie preliezok a herných prvkov vo verejnom priestore jasne komunikuje, že hrať sa tu, je v poriadku, a že tento verejný priestor slúži aj deťom, mladým ľuďom, ich hrám a aktivitám. Zároveň je však dôležité dodať, že tradičné preliezky a herné prvky majú zväčša iba jedno konkrétne využitie a ich inštalácia si vyžaduje zabratie veľkého priestoru vzhľadom k dodržaniu všetkých noriem a pravidiel, ktoré majú zabezpečiť ochranu detí a mladých ľudí pred možnými úrazmi.
Terén a s štruktúra verejného priestoru
Schody povzbudzujú deti a mladých ľudí k tomu, aby sa viac hýbali, cvičili, rozvíjali a testovali si svoje motorické schopnosti. Niektoré schody napomáhajú rozvoju hry viac ako iné – napr. tie, ktoré majú bezpečnú dopadovú plochu, sú prerušované väčšími odpočívacími plochami, majú rôzne veľkosti schodov alebo schody sú stupňovité a pod. Taktiež bezbariérové rampy sú vhodným priestorom, na ktorom je možné jazdiť bicyklom, kolobežkou, korčuľami či skateboardom. Avšak tak schody ako aj rampy môžu byť z pohľadu hry detí a mladých ľudí v konflikte s normami prístupnosti vo verejnom priestore a pravidlami využívania verejného priestoru.
Steny a zábradlia
Steny a zábradlia bývajú spontánne využívane na hry detí a mladých ľudí. No taktiež môžu byť špecificky navrhnuté tak, aby stimulovali hru a pohyb detí a mladých ľudí. Napríklad sa na ne môžu namontovať lezecké chyty alebo upraviť tak, aby vytvorili možnosti pre skákanie, skrývanie sa a podobne.
Dizajn povrchu ulíc a námestí
Využitie rôznorodého materiálu na povrchovú úpravu ulíc a parkov či ich pomaľovanie, môže taktiež u detí a mladých ľudí viac stimulovať aktívny pohyb a tvorivé hrové využitie. Či už ide o jednoduchú klasickú „škôlku“ namaľovanú na zemi, alebo o abstraktnejšie čiary a obrazce, ktoré stimulujú imagináciu detí a mladých ľudí a nechávajú priestor pre vymyslenie nových hier. Taktiež, napríklad namixovanie dlaždíc rozličných farieb, z rôznorodých materiálov a štruktúr, môže povzbudiť pohyb a hru.
Voda a prírodné prvky
Zariadenia s vodou ako napr. fontány zaberajú vo verejnom priestore relatívne veľké územie a sú nákladné na údržbu. Avšak, predovšetkým v horúcom počasí sú veľmi populárne medzi užívateľmi verejných priestorov všetkých vekových skupín. Taktiež zohrávajú významnú úlohu pri chladení verejných priestranstiev v meste počas leta. Okrem vody, je pre deti a mladých ľudí, dôležitý aj kontakt s prírodou a prírodnými prvkami. Zvlášť v husto zastavaných mestských oblastiach je dôležité, aby mali deti a mladí ľudia kontakt s prírodou, prírodnými materiálmi, aby mohli vnímať plynutie času a striedanie ročných období, aby si mohli prírodu „ohmatať“ – zbierať kamene, jesenné listy, gaštany a pod.
Bezpečné cesty a ulice
Základom vytvorenia bezpečných ciest a ulíc pre deti a mladých ľudí je poskytnutie dostatku priestoru pre chodcov, cyklistov, stretávanie sa, hru. Deje sa tak úpravou aktuálnych ciest a ulíc tak, aby neboli len pre autá, ale aj pre ľudí. Aby po nich deti a mladí ľudia mohli chodiť, skákať, behať, bicyklovať sa, kolobežkovať, jazdiť na skateboarde, rozvinúť hry s kamarátmi… Zároveň je to aj snaha vytvárania príležitostí, aby deti a mladí ľudia mohli zažiť ulice inak – tomu pomáha aj projekt uzatvorených ulíc pre hru (Wiener Spielstraße) vo vybraný deň.
Použité zdroje
Irschik, E. Playing is OK! Increasing playability of public roads and squares in Vienna. Prezentácia na konferencii Child in the City, Viedeň, 2018.
STEP 2025 – Urban Development Plan Vienna.
STEP 2025 – Thematic Concept: Green and Open Spaces.
Článok vznikol v rámci projektu „Zvyšovanie informovanosti a participácie občanov vo verejných politikách zameraných na deti a mladých ľudí na samosprávnej úrovni.“
Tento projekt je financovaný z Európskeho sociálneho fondu. Informácie o operačnom programe efektívna verejná správa nájdete na www.opevs.eu.