Okrem mladých vzdelávame o finančnej gramotnosti aj pracovníkov z centier pre deti a rodiny

Od septembra 2021 vzdelávame sociálno-finančnú gramotnosť formou e-learningu 12 pracovníkov z Centier pre deti a rodiny v Tŕni, Novej Bani, Kremnici a v Trenčíne.

V spolupráci so spoločnosťou Oriflame sme sa ešte minulý rok pustili do projektu, ktorý dostal príznačný názov – Dobrý štart. Ide totiž o to, aby sme mladým ľuďom z centier pre deti a rodiny priniesli ešte skôr, ako budú musieť centrá opustiť, zmysluplné a metodicky prepracované učenie pre život v dospelosti, na vlastnú päsť. Ide o to, aby porozumeli základným pravidlám, s ktorými sa budú stretávať v bežnom živote po odchode z centra. Samozrejme, s dôrazom na finančnú gramotnosť.  

Vzdelávať mladých ľudí však nestačí. Bez tých, ktorí na nich majú bezprostredný vplyv, to nepôjde. Od septembra 2021 preto vzdelávame sociálno-finančnú gramotnosť formou e-learningu aj 12 pracovníkov z Centier pre deti a rodiny v Tŕni, Novej Bani, Kremnici a v Trenčíne. Túto metodiku potom môžu sami implementovať v centrách, kde pracujú so svojimi zverencami. Základom tejto metodiky sú sociálne alebo životné zručnosti, ktoré si potrebujú deti a mladí dospelí osvojiť, aby vedeli po vstupe do reálneho života, mimo bezpečia centra, hospodáriť so svojimi financiami.  K hlavným témam vzdelávania oboch skupín patria životné hodnoty a peniaze. Je pre nás dôležité, aby sa mladí ľudia naučili, že peniaze nie sú cieľom života, ale prostriedkom na dosiahnutie svojho cieľa v živote. Naučia sa pracovať s osobným a rodinným rozpočtom, identifikovať hlavné zdroje príjmu a z čoho sa dá vyžiť, ako sa naučiť sporiť a kedy si brať úver alebo pôžičku.

Metodika je založená na vzdelávaní formou zážitku rôznych situácií ako z praxe, napríklad prostredníctvom obmien jednoduchých spoločenských hier ako sú Človeče, nehnevaj sa, Kvarteto, Scrabble, Domino či rôzne varianty puzzle a pexesa. Náročnosť a pravidlá hry sa vždy prispôsobujú vekovej skladbe detí a mladých ľudí.

Cesta do ZOO a vianočné pečenie

Účastníci elearningu z Cetra pre deti a rodiny Ratolesť v Tŕni zapracovali aktivity z tejto metodiky do každodenného života detí a mladých ľudí. Napríklad spolu pripravili plán výletu do ZOO v Bojniciach. Deti si vďaka tomu uvedomili, že predtým, ako pôjdu na výlet, by si mali navrhnúť finančný rozpočet a pre istotu si nechať nejakú finančnú rezervu. Pri príprave výletu si uvedomili, že práca s počítačom nie je len Facebook, Youtube, hry a komunikácia s učiteľmi cez Edupage, ale že internetový svet je zdrojom množstva iných dôležitých informácií.

Mladí dospelí z kremnického centra si zase pri organizácii rozpočtu na stravu uvedomili, že predtým, než sa rozhodneme niečo si uvariť, je dôležité premyslieť si, čo budeme vlastne variť, aké suroviny a približne v akom množstve budeme potrebovať, a v konečnom dôsledku – koľko nás to asi bude stáť.

Mladšie deti z Centra pre deti a rodiny v Hriňovej si pred Vianocami pripravili kalkuláciu vianočného pečenia. Najprv si urobili vlastný odhad cien potravín a porovnali ich s cenami v obchodných letákoch. Potom nakúpili suroviny podľa zoznamu a nakoniec upiekli a ozdobili chutné voňavé sušienky. Starší zas vyhľadávali elektroniku, tiež porovnávali svoje odhady s cenami v letákoch. Paradoxne, ovládali ich lepšie ako my dospelí.

Všetko potrebné o birokracii a bakovaní pre mladých

V Tŕni sa mladšie deti už naučili nielen všetko o účtoch v banke, ale aj o tom, ako správne vybrať finančnú čiastku z bankomatu. Vo videu nižšie si nezabudnite pozrieť, ako sa to v skutočnosti robí. Naučili sa tiež, aké dôležité je nezabudnúť PIN, prečo ho nikomu cudziemu neprezradiť, či prečo si dávať pozor a predchádzať strate platobnej karty a peňazí.

Naučili sa aj ako vypísať poštový šek na vyplatenie účtu za mobil. „Zistila som, že ak zapojím deti do aktivity, ktorá súvisí priamo s nimi, s ich menom na faktúre či na obálke, sú v nej oveľa aktívnejší,“ povedala nám psychologička z centra v Tŕni. Pri vzdelávaní o sporení sa zase dozvedeli, ako si založiť sporiaci účet. Na internete preto vyhľadávali informácie o tom, ktorá banka ponúka najmenej rizikový termínovaný vklad alebo najvýhodnejší termínovaný vklad z hľadiska zisku.

Mladí dospelí si dokonca reálne vyskúšali založenie účtu v banke. „Spoločne sme si zvolili jednu konkrétnu banku, chlapec si v nej bol sám založiť bežný účet a následne nám všetkým vyrozprával svoje pocity o tejto skúsenosti,“ povedal nám sociálny pracovník z Tŕnia. Prezradil nám aj to, že počas aktivity s názvom Konferencia bankárov riešili 16-ročné dievčatá z ich centra to, ako najlepšie vybrať terminovaný vklad z hľadiska zisku a rizikovosti. Najzdĺhavejšie bolo vypočítať jednotlivé zhodnotenia peňazí a popasovať sa museli aj pri výpočte úrokov. Rozprávali aj o ich očakávaniach do budúcnosti z hľadiska možného zárobku. Sociálny pracovník na margo toho dodal, že očakávania teda majú veľké dosť.

Jednou z najťažších aktivít bola, paradoxne, tvorba životopisu. V Tŕni pri nej využili pojmovú mapu. Podľa pracovníkov centra bolo pre deti pomerne náročné pochopiť, že životopis musí byť pravdivý a že dané body v ňom sú vždy overiteľné. Pre deti bolo veľmi dôležité uvedomenie, že nielen pre kvalitný životopis, ale aj životnú úroveň, je nevyhnutné ukončené vzdelanie a taktiež konkrétne pracovné zručnosti či skúsenosti.

Držte im palce, aby mali do života dospelákov dobrý štart. Ďakujeme.  

Mohlo by vás zaujímať: